Téma charitatívnych podvodov, žiaľ, nie je žiadna novinka a stretávame sa s nimi v jednoduchšej aj sofistikovanejšej podobe. Mnohí z nás sme stretli pred obchodnými centrami a v uliciach mesta ľudí s pokladničkou, ktorí predstierajú, že zastupujú nejakú charitatívnu organizáciu a zbierajú peniaze od náhodných okoloidúcich. Sú to falošné pouličné charitatívne zbierky, ktoré sa spoliehajú na štedrosť ľudí a vyvolávajú silné emócie. Zámerne tvrdia, že zbierajú peniaze napríklad pre onkologicky choré deti, pretože na túto tému ako spoločnosť veľmi citlivo reagujeme. Vnímame náročnosť tohto ochorenia a zraniteľnosť detských pacientov.

Tento trend sa preniesol aj do online prostredia a charitatívne zbierky sa aj prostredníctvom technológií stávajú oveľa viac sofistikovanejšie.

Falošné charitatívne zbierky využívajú rôzne manipulačné techniky na to, aby nás zasiahli, oslovili a získali si dôveru.

Tak, ako aj pri iných podvodoch (investičných aj romantických) platí, že emócie sú hlavným hnacím motorom, čím sa zvyšuje naša náchylnosť podvodu podľahnúť.

Ďalším faktorom je empatia a túžba pomáhať. Falošní podvodníci zámerne prinášajú náročné témy a podnecujú v ľuďoch túžbu pomôcť ľuďom, ktorí trpia. Sú to už spomínané ochorenia detí, ľudské tragédie, prírodné katastrofy a podobne.

Taktiež často používajú fotografie zraniteľných, aby v nás vyvolali ešte väčší súcit a túžbu prispieť. Keďže sme sociálne bytosti vplýva na nás aj sociálny kontext a pocit nejakej spoločenskej zodpovednosti pomáhať ľuďom, ktorí sa nemajú dobre.

Ak je zbierka v online priestore viditeľná, algoritmy fungujú a vnímame, že aj iní ľudia prispievajú, ozve sa v nás práve ten pocit spoločenskej zodpovednosti. Na našu dôveryhodnosť k charitatívnej zbierke vplývajú aj vizuálne prvky, identita značky alebo osoba, ktorá za ňou stojí alebo ju na svojich sociálnych sieťach zdieľa.

Nemenej dôležitým faktorom pri podvodoch je aj tlak a časová tieseň, ktorá nás núti rýchlo konať a minimalizuje sa tým priestor na overovanie informácií o pravdivosti zbierky. Často sa objavuje taký apel „Už len dnes máte možnosť prispieť napríklad Janke na jej liečbu so zákernou chorobou.“ V takejto vete máte všetko – emóciu, tlak, konkrétneho zraniteľného človeka a pocit zodpovednosti niečo s tým urobiť.

A tým sa dostávame ešte k jednému dôležitému faktoru a to je pocit viny, ak neprispejete.

Podvodníci takto zneužívajú ľudí, ich dôveru a túžbu pomáhať. Zistenie, že sme prispeli do falošnej zvierky v nás môže vyvolať hnev, sklamanie, stratu dôvery, pobúrenie,…a u niektorých to môže skončiť aj tak, že sa rozhodnú už nikomu neprispieť, čo veľmi ovplyvňuje seriózne, profesionálne a dôveryhodné iniciatívy a zbierky, ktoré naozaj pomáhajú.

Existujú aj charitatívne podvody, ktoré pracujú s reálnymi príbehmi a náročnými životnými situáciami. Stratu dôvery a sklamanie pri takýchto typoch podvodu nezažívajú iba ľudia, ktorí prispeli, ale aj ľudia, pre ktorých bola zbierka realizovaná a nedostala sa k nim materiálna alebo finančná pomoc, ktorá im bola sľúbená. Títo ľudia v náročných situáciách majú rôzne emócie a snažia sa hľadať riešenia svojej situácie, napríklad aj tak, že odhalia svoj príbeh, nechajú sa odfotiť v citlivých chvíľach, súhlasia s tým, aby boli ich fotky zverejnené na internete. V takomto emočnom vypätí sa možno uchýlia aj k riešeniam, po ktorých by možno za iných okolností nesiahli a dôverujú ľuďom, ktorí im sľubujú pomoc Podvodníci v nich vyvolávajú pocit nádeje, zmeny a vyriešenia situácie. Pre podvodníkov je to čisto finančná záležitosť, pri ktorej neberú ohľad na to, že ľudia sú naozaj zranení. Práve táto ich zraniteľnosť je to, čo podvodníci neváhajú využiť. Aj pri týchto podvodníkoch platí, že vplyv podvodu na psychiku ďaleko presahuje finančnú stratu.

Ľudí, ktorí chcú pomáhať a podporiť niekoho v náročnej situácií naozaj v spoločnosti potrebujeme, preto chráňte svoje peniaze aj seba. Overte si organizáciu, ktorej chcete prispieť, nenechajte sa uniesť emóciami a časovým tlakom. Dajte si odstup, zoberte si potrebný čas na premyslenie a rozhodnite sa racionálne.

KEBY NIEČO…SME TU

Krízová linka pomoci IPčko

0800 500 333

www.ipcko.sk

www.stalosato.sk

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore Férovej nadácie O2.