Téma sexuálneho násilia páchaného na deťoch a mladých ľuďoch v online i offline svete je stále aktuálna a mnohé profesie si dávajú za cieľ jej minimalizáciu a v konečnom dôsledku elimináciu. Práve väčšia edukácia a informovanosť v tejto téme môžu prispieť k zníženiu počtu obetí sexuálneho zneužívania. Jedným z prostriedkov, akým môže sexuálny predátor dospieť k sexuálnemu zneužitiu svojej obete je grooming alebo kybergrooming.

Grooming je činnosť, pri ktorej sa niekto spriatelí a vybuduje citový vzťah s dieťaťom a mladým človekom, aby získal jeho dôveru so zámerom sexuálneho zneužívania alebo vydierania. Tento proces prebieha v niekoľkých fázach a deje sa v v offline aj online priestore (kybergrooming).

Prvou fázou je formovanie priateľstva. Kybergroomer prejavuje silný záujem o dospievajúceho a snaží sa od neho získať čo najviac informácií a osobných údajov. V druhej fáze dochádza k formovaniu vzťahu a zároveň posilňovaniu prvej fázy. Groomer sa zapája do diskusie s dospievajúcim o tom, ako sa mu darí v škole, doma, na krúžkoch a podobne. Štádium exkluzivity je ďalšou fázou a zvyčajne nasleduje po tom, ako predátor posúdi riziko. Dospelý sa snaží vybudovať dojem, že on je jeho najlepším priateľom, ktorému môže dôverovať, ktorý rozumie, čím si dieťa a mladý človek prechádza. Vytvára tak akýsi „klub dôvery” medzi nimi dvomi, do ktorého nikto iný nepatrí. Sexuálne štádium prichádza po vymedzení exkluzivity a začína zväčša na prvý pohľad nevinnými otázkami. Pre dieťa, mladého človeka môže byť takýto typ konverzácie niečím novým, niečím, v čom sa až tak nevyzná, a tak je pre páchateľa jednoduché byť „vodcom” konverzácie. Štádium uzákonenia fantázie je fázou, kedy sa páchateľovi podarí dospievajúceho zapojiť do svojich fantázií, online alebo offline sexuálnych aktivít. Používa k tomu jemné presviedčanie, alebo zjavný nátlak.

V období pandémie došlo k nárastu kybergroomingu, kedy dospelý vystupuje ako tínedžer alebo dieťa a nadväzuje s deťmi a mladými ľuďmi v online prostredí kontakt a vytvára si s nimi emocionálne spojenie.

Kybergrooming však nie je iba o sexuálnom zneužívaní detí a mladých ľudí. Internet a technológie, ktoré nepoznajú hranice sa stali miestom rozmachu extrémistických skupín a ideológií, ktoré realizujú rôzne náborové stratégie zamerané cielene na mladých ľudí a využívajú ich zraniteľnosť. Ide o tzv. ideologický grooming alebo grooming pre násilie.

Grooming a radikalizácia majú pomerne veľa spoločných čŕt, najmä manipuláciu, ktorou sa deti a mladí ľudia dostávajú do rizikových vzťahov či prostredia, v ktorom sú vystavení sexuálnemu zneužívaniu alebo nebezpečným ideológiám.

Aj ideologickí groomeri si cielene vyberajú zraniteľné osoby, ktoré môžu prežívať emocionálne náročne obdobie, cítia sa osamelo, nevypočutí, neprijatí, frustrovaní, zažívajú sociálnu alebo ekonomickú núdzi, často hľadajú zmysel života, podporu, pochopenie, prijatie a uznanie, čím sa stavajú „ľahkými terčami“ pre groomerov.

Ako sme už popísali vyššie, budovanie pocitu dôvery a vzťahu je kľúčovým faktorov aj v prípade ideologického groominu. Groomeri ponúkajú deťom a mladým ľuďom emocionálnu podporu, porozumenie a priestor na zdieľanie ťažkostí, frustrácií a problémov, ktoré sa im v živote objavujú. Vytvárajú tak v očiach detí a mladých ľudí pocit, že im rozumejú a participujú na riešení ich ťažkostí alebo im riešenia priamo ponúkajú.

Vytvorený vzťah a dôvera medzi dieťaťom/mladým človekom a groomerom vedie k tomu, že ich groomeri začnú postupne izolovať od rodiny a priateľov, ktorých vnímajú ako ohrozenie, no najmä ako prekážku pri napĺňaní cieľov, čím dochádza k väčšej závislosti dieťaťa/mladého človeka na groomerovi. V prípade radikalizácie to môže zahŕňať opustenie „mainstreamovej“ spoločnosti a vstúpenie do rôznych uzatvorených alternatívnych a extrémistických komunít.

Pri radikalizácii je hlavným nástrojom manipulácie ideológia, ktorá ponúka jednoduché vysvetlenia a riešenia zložitých problémov, čím mladý človek získava presvedčenie, že toto je tá jediná a správa cesta v riešeniu problémov spoločnosti. Groomer má za cieľ vtiahnuť mladého človeka do spôsobu myslenia danej extrémistickej skupiny, prijímať extrémne názory, legitimizovať násilie a extrémistické správanie, podnecovať k násiliu a násilným činom v mene ideológie a posilňovať pocit, že obeta v mene ideológie a jej obrany je poslanie.

Čo s tým?

To najdôležitejšie je, aby deti a mladí ľudia vyrastali v zdravom, bezpečnom a dôvernom prostredí, v ktorom môžu otvorene hovoriť o svojich ťažkostiach, názoroch a potrebách bez strachu z hodnotenia a odsúdenia.

Taktiež je dôležité, aby sme tieto témy veku primerane komunikovali a pripravili deti a mladých ľudí na to, ako sa bezpečne pohybovať v online prostredí, na čo si dať pozor, ako rozpoznať manipuláciu a ďalšie iné varovné signály a najmä, aby vedeli, kde hľadať pomoc, keď sa im v online prostredí niečo udeje.

Bez vzdelávania a rozvíjania kritického myslenia to jednoducho nejde.

Online svet je prirodzenou súčasťou života detí a mladých ľudí, preto vo výchove a vzdelávaní nemôžeme zabúdať aj na túto súčasť ich života.

Viac informácií o kybergroomingu sa dozviete v Metodickej príručke.

 

KEBY NIEČO…SME TU

Krízová linka pomoci IPčko

0800 500 333

www.ipcko.sk

www.stalosato.sk

 

Tento projekt sa realizuje vďaka podpore Férovej nadácie O2.

Zdroje:

www.cyberpeace.org

www.stalosato.sk